BA-64
Na začátku roku 1942 přišel do výzbroje Rudé armády obrněný automobil BA-64. Konstruktéři se nechali inspirovat německými vozy např. Sd kfz 221. Karoserii tvořily svařované plechy spojované pod ostrými úhly, což zvyšovalo odolnost proti střelbě
Zpočátku byl vůz vybaven předním průzorem, při dalších modernizacích přibyly boční otvory, věže byly vybaveny pletivem (jako ochrana proti granátům) nebo později plachtou. Na vrchním poklopu motoru přibyl větrací otvor, který zlepšil špatné chlazení.
Základní verze byla určena pro dvě osoby. Řidič nastupoval bočními dveřmi a střelec horním otvorem ve věži. Vyrábělo se i mnoho jiných variant s různým vybavením (např. radiostanice, dva reflektory, atd...). Různé menší úpravy se prováděly přímo na frontě. Zkoušely se i modifikace pro jízdu na kolejích nebo sněhu. Verze štábní a pro přepravu výsadku (6 osob) měly dveře vzadu. Vyzbrojení bylo také různé, včetně kořistního.
Malý rozchod kol způsoboval, že se automobily často převracely, a proto se v roce 1943 začal vyrábět BA-64B. Hlavní změna byla zvětšení rozchodu z 1240 cm na 1446 cm. Ten se vyráběl až do roku 1946. Tento typ se využíval i dlouho po válce v různých armádách "spřátelených" států, včetně KLDR kde naposledy "bojoval"
Technické údaje BA-64 |
|
hmotnost | 2,42 t |
délka | 3660 cm |
šířka | 1680 cm |
výška | 1900 cm |
motor | čtyřválcový 40 kw (54k) |
obsah | 3285 cm³, SV |
pérování | listové |
převodovka | čtyřrychlostní a jednostupňová přídavná |
brzdy | mechanické |